Alt-J

Alt-J

Fredag 21:45Blue Stage

Den engelske trio Alt-J udsendte 22. september det fremragende album ”This Is All Yours” og har endnu engang været et af de mest ønskede navne til NorthSide.

Alt-J udsendte i 2012 debutpladen ”An Awesome Wave”, der nogle måneder senere vandt den prestigefyldte Mercury Prize, og med det opnåede bandet et helt nyt niveau af berømmelse, der blandt andet affødte jobs på nogle af verdens største festivaler. Inden da havde P3 dog herhjemme bakket op om bandet ved at sætte singlen ”Tessellate” i rotation, og det har uden tvivl været med til at gøre Alt-J til et af de mest ønskede navne til NorthSide 2013, hvor de spillede deres første danske koncert nogensinde.

Siden sidste besøg på NorthSide er gruppen blevet konverteret til en trio, og musikalsk er der også ændringer og udvikling at spore. ”Left Hand Free” byder på groove rock, ”Every Other Freckle” flirter med r&b, og antallet af instrumenter og elektroniske elementer er også blevet større i bandets musikalske univers. Derudover har Alt-J også tilføjet samples fra blandt andre Conor Oberst, Lianne La Havas og Miley Cyrus til produktionerne, så der er masser af overraskelse rundt om på albummet.

Alt-J er uden tvivl et af de mest populære og spændende nye engelske bands lige nu, og det er fantastisk endnu engang at kunne præsentere dem på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Alt-J

Antony and the Johnsons

Antony and the Johnsons

Lørdag 19:00Blue Stage

w/ Aarhus Symfoniorkester

Da Lou Reed i 2003 genindspillede sit største hit, ”Perfect Day”, til albummet ”The Raven”, var der ikke mange, der havde hørt om Antony Hegarty. Men vokalharmonierne på nummeret og rollen som korsanger for Reed på den efterfølgende turné gjorde, at folk hurtigt fik øjnene op for den unikke sangers evner.

Potentialet blev udløst til fulde i 2005, da Antony and the Johnsons udsendte deres andet album, ”I’m Like a Bird Now”, der vandt den engelske Mercury Prize og i dag har status som et mesterværk. Albummet er både højtravende og nærværende, og ikke ulig Rufus Wainwright eller Lou Reed præsenterer Antony i sine tekster udfordringer med køn, seksualitet og fordomme blandet med karakterer fra New Yorks undergrunds- og kunstmiljø på en fuldstændig unik og medrivende måde.

Samtidig er Antony Hegarty fuldstændig umulig at sætte i båsen både i forhold til sit eget køn og seksualitet, men også i sit kunstneriske udtryk, der inkluderer soundtracket til kunstfilmen ”Turning”, et livealbum med den italienske crooner Franco Battiato, samarbejdet med Hercules & Love Affair, duetter med alle fra Björk, Joan As Policewoman og CocoRosie til Laurie Anderson, Herbert Grönemeyer og Marianne Faithfull samt det kommende elektroniske projekt Anohni.

Midt i alt dette fandt Antony and the Johnsons alligevel i 2011 tid til at samarbejde med DR Underholdningsorkestret omkring indspilningen af pladen ”Cut the World”, der blev til i forbindelse med to roste koncerter i København.

Materialet fra disse koncerter genoplives nu til NorthSide, hvor Antony and the Johnsons får selskab af Aarhus Symfoniorkester til, hvad der kun kan blive en fænomenalt smuk og helt igennem unik oplevelse.

Foto af: Inez & Vinoodh

Ben Howard

Ben Howard

Søndag 20:50Green Stage

Ben Howard katapulterede sig selv op blandt singer-songwriternes største, da han i 2011 udsendte sit debutalbum Every Kingdom på Island Records. Albummet solgte til platin og blev nomineret til en Mercury Award.

Albummet kombinerede på smukkeste vis melankolske melodier, ekvilibristisk guitarspil og temposkift, som tog lytteren med på en musikalsk færd med tydelige hilsner til klassiske sangskriver som Tim Buckley og Nick Drake, men samtidig bød på en støvet, moderne og upbeat lyd.

De sidste par år har Ben Howard spillet på en lang række scener i både Europa og USA, og scenerne er blevet større og større. I 2013 spillede han på Glastonburys hovedscene og samme år blev Howard hædret med to Brit Awards.

I efteråret 2014 udkom Howards andet album, I Forget Where We Were, som både i udlandet og herhjemme har fået særdeles rosende ord med på vejen af anmelderne.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Ben Howard

Broken Twin

Broken Twin

Lørdag 14:15P6 BEAT Stage

Bag navnet Broken Twin finder man danske Majke Voss Romme, der på baggrund af ep’en ”Hold On To Nothing” fra 2010 landede en aftale med pladeselskabet Anti, der har udsendt plader med Tom Waits, Wilco, Nick Cave og mange andre.

Aftalen førte til den internationale udgivelse af debutpladen ”May”, der blev rost af NME, Pitchfork, Rolling Stone og en masse andre internationale magasiner, hvor hun blandt andet blev sammenlignet med Hope Sandoval fra Mazzy Star. Også herhjemme var der roser til Broken Twin, og senest blev det i januar måned til to statuetter, da de danske musikjournalister uddelte Steppeulv-priser.

Den internationale succes betyder dog, at Broken Twin er en sjælden gæst på disse breddegrader, og det var derfor ikke overraskende, at hendes seneste turné, der inkluderede en koncert i DR Koncerthuset, lynhurtigt blev udsolgt.

Derfor er det en udsøgt fornøjelse i år at kunne præsentere dette særegne talent på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Broken Twin

Calexico

Calexico

Søndag 17:20P6 BEAT Stage

I næsten tyve år, på otte albums og på talløse turnéer på tværs af kloden har det Arizona-baserede band Calexico krydset genrer og stilarter, varieret instrumenter og besætning. De har ladet sig inspirere fra nær og fjern på en musikalsk rejse, der sideløbende har indtaget uberørt terræn og omfavnet mere velkendte landskaber. Calexico blander folk og americana med latin-inspireret musik og tex-mex folklore – derfor også bandets navn, der er en sammentrækning af Californien og Mexico.

Calexico udsender helt nyt album, Edge of the Sun, i april 2015, og selv om Calexico er kendt for at invitere gæster med på deres udgivelser, overgår de denne gang sig selv, idet der ifølge bandet er en ny gæst med på stort set hvert eneste nummer på albummet, bl.a. Ben Bridwell fra Band of Horses og Sam Beam fra Iron & Wine. Albummet er overvejende skrevet under et ophold i den historiske mexicanske by Coyoacán, ligesom sangene på det seneste album, Algiers, blev til i New Orleans.

Selv siger Calexico, at det kommende album er dét, der med sin stilmæssige spredning kommer tættest på bandets gennembrudsalbum, Feast of Wire, fra 2013. Calexico har tidligere gæstet Danmark og har et trofast dansk publikum, der kan skrive under på, at bandet altid er en oplevelse live.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Calexico

Carl Barât & The Jackals

Carl Barât & The Jackals

Fredag 14:15P6 BEAT Stage

Carl Barât & The Jackals er navnet på The Libertines-sangskriverens seneste band, der debuterede tidligere på året med albummet ”Let It Reign”. Albummet viser endnu engang Barâts evne til at skrive fængende guitarrock, der fortsætter traditionen fra Dirty Pretty Things og ikke mindst The Libertines.

For der er ikke nogen tvivl om, at Barât med The Libertines har indtaget en vigtig plads i rockhistorien som medgrundlægger af bandet, der med størst succes tog depechen fra The Strokes og fik fokus tilbage på guitarrock i England. Sammen med Pete Doherty indspillede bandet to plader med producer Mick Jones fra The Clash, og netop The Clash var sammen med The Jam fortsat inspirationskilder, da Barât fortsatte sit angreb på den engelske hitliste med bandet Dirty Pretty Things.

Bandet nåede at udsende to plader inden opløsningen i 2008, hvorefter Barât udsendte et soloalbum i eget navn, spillede i et par soloprojekter med medlemmer af Arctic Monkeys, Primal Scream, The Charlatans og Super Furry Animals og deltog i nogle kortvarige gendannelser af The Libertines.

Men nu er Carl Barât klar med sit andet regulære soloalbum, hvor han har allieret sig med bandet The Jackals. Hvor den første soloplade var hans mest indadvendte udgivelse til dato, så har Barât med det nye album genfundet sin lyst til at spille guitar, så mon ikke det nye bands setliste vil blive krydret med materiale fra Barâts efterhånden ret omfattende bagkatalog.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Carl Barât & The Jackals

De Eneste To

De Eneste To

Søndag 18:30Green Stage

Efter flere års venskab begyndte Peter Sommer og Simon Kvamm i 2007 at arbejde på nogle idéer, der tre år senere blev indspillet og udsendt under navnet De Eneste To. Musikalsk bevægede de to sangskrivere sig et godt stykke væk fra eget udgangspunkt i henholdsvis solokarrieren og Nephew, og i duoen fandt de sammen en helt ny lyd og et udtryk, der er helt deres eget.

Albummet blev både en kritikerrost og salgsmæssig succes, og den efterfølgende turné bragte dem forbi NorthSide i 2011, hvor de samlede hele pladsen til fællessang på hits som ”Morten” og ”Jeg har ikke lyst til at dø”.

Efterfølgende vendte de to herrer tilbage til deres respektive karrierer, hvor Nephew-successen fortsatte med ”Hjertestarter”, og Peter Sommer høstede stor ros for det meget personlige album ”Alt forladt”.

Men det skulle vise sig, at De Eneste To ikke var en engangsforeteelse, og sidste år udsendte duoen albummet ”Dobbeltliv”. Albummet er både tungere og mere alvorligt end debutpladen, og inspirationen fra Knut Hamsuns hovedværk ”Sult” kan høres på flere af sangene. Men trods den mørke tone har indpakningen i fængende melodier med omkvæd, der skriger på fællessang gjort albummet til endnu en succes, og ”Sult” og ”Skrig det til træerne” er nu tilføjet til listen af hits.

Live er duoen udvidet med Stefan Kvamm og Árni Bergmann, der tilfører elektronik og fest til koncerterne, hvor den underspillede Sommer og den inciterende Kvamm viser, hvorfor de både hver for sig og sammen er blandt landets bedste frontmænd.

Første smagsprøve på det nye album blev leveret til en hemmelig koncert på NorthSide 2014, hvor de fire musikere uannonceret overtog den lille scene i området OutSide og spillede en håndfuld sange fra det dengang kommende album. Nu vender de tilbage, og denne gang er det for at spille en koncert, der kommer til at samle hele NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra De Eneste To

Death Cab for Cutie

Death Cab for Cutie

Fredag 16:30Blue Stage

Ben Gibbard fra amerikanske Death Cab for Cutie er en dybt respekteret sangskriver, der har udsendt soloplader, lavet soundtracks, medvirket på plader med Sun Kil Moon og Foo Fighters og har solgt millioner med sideprojektet med The Postal Service.

Men gennem det hele har Ben Gibbards primære band siden 1997 været Death Cab for Cutie, og successen med pladerne ”We Have the Facts and We’re Voting Yes” og ”The Photo Album” har givet den arbejdsomme sangskriver mulighed for undervejs også at afprøve sit talent i andre sammenhænge.

De mange sideprojekter har uden tvivl undervejs også smittet af Death Cab for Cuties succes, og efter gennembruddet i 2003 med ”Transatlanticism” skiftede bandet pladeselskab for derefter med ”Plans” pludselig at stå med et millionsælgende album på hænderne.

Musikalsk ligger Death Cab for Cutie ikke langt fra Modest Mouse og Built to Spill, og alle er de startet ud med at lave skramlede lo-fi udgivelser – nok mere af nød end af lyst – og over tid er der sket en udvikling mod en mere sofistikeret og fyldig indie-lyd. Fordi produktionerne begyndte at leve op til sangskrivningens kvalitet, oplevede Death Cab for Cutie også stigende interesse fra de amerikanske radiostationer, og opbakning omkring sange som ”Soul Meets Body”, ”I Will Follow You into the Dark” og ”I Will Possess Your Heart” sikrede bandet deres første topplacering på den amerikanske albumhitliste i 2008 med albummet ”Narrow Stairs”.

Seneste album fra bandet er ”Kintsugi” (udsendes 31. marts), der endnu engang med succes blander intense og medrivende sange drevet frem af bassisten Nick Harmer med flotte, dybfølte ballader, hvor Gibbards evne som historiefortæller får masser af plads.

Sidst Death Cab for Cutie gæstede Danmark var i 2006, så det er i den grad på tide, at det amerikanske band igen sætter kursen denne vej, og vi er meget begejstrede over at kunne præsentere dem til NorthSide 2015.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Death Cab for Cutie

Earl Sweatshirt

Earl Sweatshirt

Fredag 15:15Green Stage

Den kun 21-årige amerikanske rapper og producer Earl Sweatshirt blev opdaget i 2009 af Tyler, The Creator, som producerede det meste af Sweatshirts debutalbum, Earl (2010). Han blev samme år en del af det berygtede hip hop-kollektiv Odd Future.

Efter et års tid på et tvunget skoleophold langt væk hjemmefra vendte Sweatshirt i slutningen af 2011 hjem til Los Angeles og musikken. Han medvirkede i det kommende års tid som gæst hos en række kunstnere, bl.a. på Frank Oceans storhittende debutalbum, channel ORANGE.

Earl Sweatshirts andet album Doris udkom i 2013 og inkluderede samarbejde med en række etablerede navne, bl.a. The Neptunes, Frank Ocean og Tyler, The Creator. Albummet strøg direkte ind på den amerikanske Billboard Top 200-listes 5. plads.

Earl Sweatshirt har netop færdiggjort et tredje album, der endnu ikke er udkommet.

Anmeldelser

Emilie Nicolas

Emilie Nicolas

Lørdag 01:00P6 BEAT Stage

Den norske electronica-musiker Emilie Nicolas debuterede i 2014 med albummet ”I’m Like A Warrior”, der hurtigt blev en succes i hjemlandet. Den foreløbige kulmination kom til den norske Grammy-uddelingen, kendt som Spellemannprisen 2014, hvor Nicolas både vandt for Bedste Nykommer og Bedste Popsolist.

Herhjemme er hun bedst kendt for singlen ”Pstereo”, der er blevet spillet solidt på P3, og som samtidig banede vejen for danske festivalkoncerter sidste år blandt andet på SPOT og Musik i Lejet. Sangen er oprindeligt skrevet af landsmændene i DumDum Boys, og den banede vej for at hun kunne blive opdaget efter hun havde lagt sin version på nettet.

Men der er meget mere til Emilie Nicolas end et covernummer, og på både hårdtpumpede sange som ”Fail” og ”Charge” og på mere eftertænksomme tracks som “Grown Up, Let You Out” og “Us” viser den norske sangerinde, at hun i den grad er med i eliten af den nye generation, der viderefører den stærke skandinaviske electropop-tradition.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Emilie Nicolas

FKA Twigs

FKA Twigs

Fredag 21:45P6 BEAT Stage

Det Mercury Prize-nominerede debutalbum ”LP1” fra sensationelle FKA Twigs er den foreløbige kulmination på en lynkarriere, der har inkluderet ros fra BBC, Billboard og The Guardian samt sammenligninger med alle fra Billie Holiday til Tricky for FKA Twigs’ kantede bud på moderne R&B.

Vi skal ikke længere tilbage end december 2012 for at finde den engelske sangerindes debutudgivelse. Her udsendte FKA Twigs ”EP1”, der udkom efter et forløb på seks måneder, hvor hun havde udsendt ep’ens fire sange som videoer på Youtube. Og allerede inden ep’en var udgivet, havde hun allerede været på forsiden af i-D Magazine.

Den visuelt interesserede sangerinde kørte samme forløb i forbindelse med ”EP2”, og i august 2014 landede debutpladen så til flotte anmeldelser. Herhjemme er ”Two Weeks” og ”Video Girl” blevet spillet på både P3 og P6, og da FKA Twigs annoncerede sin første danske koncert blev billetterne lynhurtigt revet væk.

Koncerten i Store Vega fik fem stjerner af GAFFA, og showet blev beskrevet således: ”Røgen fra scenen kan meget vel lige så godt være damp fra en ophedet sal, når numre som “Water Me”, “Papi Pacify” og “How’s That” bliver fremført med dertilhørende sensuelle bevægelser og sengekantsstemning. Meget frækt, meget lækkert, og ret perfekt til en kælen søndag aften”.

FKA Twigs er uden tvivl en af de mest roste og omtalte nye sangerinder, og når hun indtager NorthSide bliver det hendes første danske festivaljob nogensinde.

Anmeldelser

Seneste tweets fra FKA Twigs

George Ezra

George Ezra

Søndag 16:10Green Stage

George Ezra fik sit store gennembrud med hittet ”Budapest”, hvor den talentfulde sangskriver trækker inspiration fra folk-ikoner som Bob Dylan og Woody Guthrie. Det er store sko at fylde, men det bliver gjort med succes på det fremragende debutalbum ”Wanted on Voyage”, der gik direkte nummer et i hjemlandet England. Successen er blevet fulgt op med singlen ”Blame It On Me”, der har hittet stort på P3 i flere måneder, så sangskriverens karriere må siges at være røget af sted med raketfart.

Den 21-årige sangskriver kommer fra en lille by nord for London, hvor han boede, indtil han som 17-årig flyttede til Bristol for at gå på Bristol Music College. Det var åbenbart en god idé for inden for et år havde han en pladekontrakt og kunne som 19-årig udsende en ep med fire numre inklusive ”Budapest”.

Ezra droppede derfor ud af universitetet for at fokusere på karrieren og turnere med navne som Tom Odell og Lianne La Havas, og nærmest på rekordtid kunne han hente platinplader fra det meste af Europa for ”Budapest” og efterfølgende også for debutpladen hos sit pladeselskab.

Den imponerende debut trækker på klassiske sangskriverdyder, men tilføjelsen af Ezras dybe stemme og flair for melodi gør sangene unikke, og han er uden tvivl et navn, der bliver særledes spændende at følge i fremtiden.

Anmeldelser

Seneste tweets fra George Ezra

Go Go Berlin

Go Go Berlin

Lørdag 14:15Blue Stage

Man skal ikke bruge mange sekunder sammen med Go Go Berlin, før det går op for en, at rygterne som rockmusikkens død ikke har det mindste på sig. Den aarhusianske kvintet har nemlig på rekordtid cementeret sin status som landets mest fremadstormende rockbands, og de har anmeldelserne og koncertkalenderen til at bakke den påstand op med.

Over de seneste par år har bandet sammenlagt spillet omkring 300 koncerter fordelt på mere end 10 forskellige lande, og uden for Danmark er det navnlig det tyske publikum, der har taget bandets melodiøse hardrock til sig.

Men de er langt fra de eneste, der har taget godt imod Go Go Berlin, siden bandet fandt sammen i 2010. De fem musikere har nemlig taget den gamle, hårde vej til succes, hvor hver fan er blevet vundet på spillested efter spillested. Det betød, at fanbasen allerede stod klar, da debutpladen ”New Gold” udkom i 2013, og herhjemme er den kun blevet større, da P3 begyndte at spille ”Castles Made of Sand” på daglig basis.

Sammen med ”Raise Your Head” er den da også et af højdepunkterne til at bandets koncerter, hvor drengene tager energien fra Led Zeppelin og T-Rex og tilføjer et moderne tvist og ungdommelig flabethed, der gør Go Go Berlin til et livenavn i særklasse.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Go Go Berlin

Grace Jones

Grace Jones

Fredag 01:00Blue Stage

Grace Jones flyttede som 13-årig fra Jamaica til USA, og det var her, hun begyndte sin karriere som skuespiller, model og senere sangerinde. Hun kastede sig over både disco og cabaretmusik og blev hurtigt et hit i det amerikanske natklubmiljø. Det store gennembrud kom dog først med albummet ”Nightclubbing”, hvis ikoniske pladecover viser en androgyn Grace Jones kun iført habitjakke, og sange som ”Pull Up to the Bumper” og ”Demolition Man” viste sangerinden fra en ny funky side.

Musikalsk skete udviklingen i samarbejde med fænomenale musikere som landsmændene Sly & Robbie og producerne Chris Blackwell, der også havde været inde over ”Warm Leatherette”. Blackwell var grundlægger af Jones’ pladeselskab, Island Records, og var desuden manden bag både Bob Marleys og U2’s gennembrudsplader, og Alex Sadkin producerede udover Grace Jones også for Joe Cocker og Duran Duran. Så hun var allerede i gode hænder på tre plader, inden hun i 1985 lavede ”Slave to the Rhythm” med Trevor Horn (Art of Noise, Yes, Frankie Goes to Hollywood).

Sideløbende med musikkarrieren var Grace Jones på forsiden af Vogue og Elle, og gennem venskaber med Andy Warhol og Karl Lagerfeld samt en hovedrolle i ”A View To A Kill” blev hun et af 80ernes vigtigste og mest stilskabende ansigter. Hendes stil, pladecovers, videoer og modebilleder har inspireret folk som Lady Gaga, Rihanna og Annie Lennox både visuelt, musikalsk og på scenen. Grace Jones’ koncerter er intense og farverige fester, og sangerinden indkasserede helt fortjent seks stjerner af GAFFA, sidst hun gæstede København, for en koncert, de beskrev som ”intet mindre end suverænt!”. Vi forventer det samme, når hun går på scenen med ”Slave to the Rhythm”, ”Love is the Drug”, ”My Jamaican Guy” og ”La Vie En Rose” og garanterer et show ulig noget andet.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Grace Jones

GusGus

GusGus

Lørdag 21:45P6 BEAT Stage

Født ud af et islandsk kunstnerkollektiv midt i 90erne havde GusGus stor udskiftning af medlemmer indtil omkring 2000, hvor Stephan Stephensen og Birgir Þórarinsson tog tøjlerne og satte fuld fokus på musikken.

Resultatet var det kritikerroste album ”Attention” udgivet på Darren Emersons (eks-Underworld) progressive house-label Underwater. Siden da har GusGus været garant for opfindsom og legesyghed electro blandet med sofistikeret techhouse, og på deres seneste album ”Mexico” fra 2014 er deres musikken mere melodisk end nogensinde før.

Den sprælske gruppe er dog i sit egentlige es på scenen, og sidste år kunne man blandt andet opleve dem skabe club-stemning i DR Koncerthuset til en koncert, GAFFA kaldte en ”lektion udi islandsk velspillethed”. Vi forudser en fest, når GusGus parkerer maskinparken til på NorthSide og sætter strøm til elektronikken.

Anmeldelser

Seneste tweets fra GusGus

Incubus

Incubus

Fredag 17:45Green Stage

Med tyve år og syv album på bagen er amerikanske Incubus indbegrebet af et hårdtarbejdende rockband, der evner både at skrive de store melodiske hits og de energiske og funky rocksange, der kan få publikum til at svede.

Stærkt inspireret af bands som Red Hot Chili Peppers og Primus debuterede Incubus i 1995 med albummet ”Fungus Amongus”, der blandede funk, metal og rap på en stribe sange, hvor humoren var i højsædet. Stilen fortsatte to år senere på albummet ”S.C.I.E.N.C.E.”, men det var det efterfølgende stilskifte, der gjorde dem til stjerner.

Inden udgivelsen af ”Make Yourself” i 1999 havde frontmand Brandon Boyd lagt rappen på hylden, og det var slut med slap-bas . Resultatet blev 13 sange, der nærmede sig Alternative Rock, og humoren var blevet udskiftet med vellykket sangskrivning. Dette er tydeligst på singlerne ”Stellar” og ”Pardon Me”, der alle var store hits på rockhitlisterne i hjemlandet, og så ”Drive”, der var et crossover-hit som gik top ti på Billboards singlehitliste.

Både ”Morning View” og ”A Crow Left of the Murder” solgte millioner af eksemplarer på verdensplan, og singler som ”Wish You Were Here”, ”Warning”, ”Megalomanic”, ”Anna-Molly” og ”Adolescents” har fastholdt deres status som særdeles populært rocknavn.

Seneste album er fra 2011, men Incubus arbejder lige nu på nyt materiale, så det forventes, at der vil dukke en ep op med nye sange til foråret.

I Europa har Incubus gennem de sidste femten år spillet på de allerstørste festivaler, og de har jævnligt turneret verden rundt. Men da deres seneste danske koncert var i KB Hallen helt tilbage i 2004, så det er i den grad på tide, at Incubus nu vender tilbage til Danmark for at give et brag af en koncert.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Incubus

Interpol

Interpol

Søndag 19:40Blue Stage

Interpol har siden udgivelsen af debutpladen i 2002 haft et trofast publikum i Danmark, hvilket blandt andet var tydeligt, da bandet gæstede NorthSide i 2011, hvor frontmand Paul Banks førte publikum gennem fællessang på hits som ”Slow Hands” og ”Evil”.

New York-gruppen har siden begyndelsen udstrålet uanede mængder af coolness, og kombinationen af deres mørke indierock og storbyattitude har nogle gange gjort, at den underspillede humør i deres musik er blevet overset.

Men som blandt andet hittet ”The Heinrich Maneuver” viser (et ordspil på førstehjælpsteknikken Heimlich Maneuver), så er bandet ikke bange for at lege med sproget, og til koncerterne er det tydeligt, at Interpol ikke er et selvhøjtideligt band.
Siden koncerten på NorthSide er kommet albummet ”El Pintor”, hvor bandet med stor succes er gået tilbage til de takter, der gav dem deres gennembrud, og et nummer som ”All the Rage Back Home” viser, at Interpol stadig er et band i topform.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Interpol

Jack Garratt

Jack Garratt

Fredag 16:30P6 BEAT Stage

Jack Garratt blander en utrolig vokal med elektroniske beats og guitarekvilibrisme med så stort talent, at han allerede har spillet på flere store engelske festivaler, selvom han kun har udgivet et par singler.

Han har fået massiv opbakning af BBC og har blandt andet spillet på den store engelske festival Reading, så han er uden tvivl et navn, der er værd at holde øje med.

Seneste tweets fra Jack Garratt

John Grant

John Grant

Søndag 15:00Blue Stage

John Grant stod i ti år i forgrunden for det alternative rockband The Czars, men det var med soloalbummet ”Queen of Denmark”, at den tårnhøje sanger for alvor slog sit navn fast. Albummet blev kaldt en Instant Classic af Mojo Magazine, og roserne fortsatte, da Grant sidste år gik i en mere elektronisk retning på albummet ”Pale Green Ghosts”.

Albummet er indspillet sammen med Biggi Veira fra Gus Gus og blev indspillet på Island, hvor Grant nu bor. Her har han også samarbejdet med Ásgeir Trausti og skrevet sangen ”No Prejudice”, der var det islandske bidrag, da Eurovision Song Contest blev afholdt i København.
Den alsidige musiker har desuden samarbejdet med Hercules & Love Affair og har senest udsendt duet-ep’en ”John Grant Gets Schooled”, hvor han blandt andet optræder sammen med Sinead O’Connor og Beth Orton.

Den unikke sangskriver er en intens størrelse og viser altid enorm indlevelse på de mange smukke og hudløst ærligt sange, han har udgivet gennem sin fem år lange solokarriere. John Grant er uden tvivl en ener, som vi stolte af at kunne præsentere på NorthSide til sommer.

Anmeldelser

Seneste tweets fra John Grant

José González

José González

Fredag 14:15Blue Stage

Den svenske sangskriver José Gónzalez fik sit store gennembrud i 2006, da han indspillede en magisk version af ”Heartbeats” skrevet af landsmændene i The Knife. Stemningen og niveauet blev holdt på debutpladen ”Veneer” og derefter ”In Our Nature” som indeholder en vanvittig flot version af Massive Attack-hittet ”Teardrop”. Gónzalez har desuden indspillet versioner af ”Smalltown Boy” (Bronski Beat) og ”Love Will Tear Us Apart” (Joy Division) og krydrer ofte sine koncerter med andre coverversioner, der altid tilføjer en smuk melankoli til sangene.

Men i senere år har solokarrieren været i baggrunden til fordel for kollaborationer, soundtracks og albums udgivet med bandet Junip. Men sidste år kom der gang i solokarrieren igen, da González blev bedt om at skrive tre nye sange til soundtracket til filmen ”The Secret Life of Walter Mitty”, og 17. februar er José González endelig klar med sit tredje soloalbum, ”Vestiges & Claws”, der kommer efter syv års udgivelsespause. Det er også som solist José González i 2015 besøger NorthSide for første gang, hvilket vi ser rigtig meget frem til.

Anmeldelser

Seneste tweets fra José González

Little Dragon

Little Dragon

Fredag 19:00P6 BEAT Stage

Yukimi Nagano og resten af Little Dragon red sidste år videre på successen med albummet ”Nabuma Rubberband”, så når de til sommer vender tilbage til Ådalen er der både spritnye hits samt gamle klassikere på sætlisten.

Den svenske kvartet har siden 2007 stået for opfindsom og fængende elektronisk popmusik, men deres karriere kan faktisk spores helt tilbage til 1996, hvor Yukimi Nagano begyndte at spille musik med Fredrik Wallin og Erik Bodin, da de gik i gymnasiet.

Det store gennembrud kom i 2011, hvor bandet hittede med både ”Little Man” og titelnummeret fra albummet ”Ritual Union”. Men inden da havde gruppen allerede samarbejdet med Damon Albarn på to sange, der endte på Gorillaz-albummet ”Plastic Beach”, og efterfølgende har Little Dragon også medvirket på tracks med Big Boi, DJ Shadow og SBTRKT.

Senest har Little Dragon som nævnt udsendt albummet ”Nabuma Rubberband”, hvorfra singlerne ”Klapp Klapp” og ”Paris” viser, at deres unikke blanding af electro og soul stadig er cool, fængende og ikke mindst en opfordring til dans.

Little Dragon gæstede NorthSide i 2012, hvor de gav en medrivende koncert, og vi ser i den grad frem til endnu engang at få besøg af de fire svenskere.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Little Dragon

Matthew E. White

Matthew E. White

Søndag 15:00P6 BEAT Stage

Den amerikanske sangskriver Matthew E. White har siden 2007 udgivet plader med The Great White Jenkins og Fight the Big Bull, men det er som solist, han for alvor er slået igennem. Det skete med albummet ”Big Inner” fra 2012, der fik flotte anmeldelser af GAFFA, Soundvenue, Pitchfork Uncut og masser af andre magasiner, hvor en stor del af dem også havde Matthew E. White på listen over det års bedste udgivelser.

På albummet trækker den talentfulde sangskriver særligt på 70’ernes forfinede poplyd på en række langsomme og vanvittigt flot arrangerede sange, der berører både Gud, Djævlen og Texas i en stil som kan minde om eksempelvis Lambchop eller Father John Misty.

I Politiken blev ”Big Inner” anmeldt til seks stjerner under overskriften ”En ny tids soulkonge begår mesterværk i første forsøg”, og hos Ekstra Bladet var “Big Inner” årets album i 2013. Så forventningerne helt naturligt særdeles høje til Whites andet album, der har fået titlen ”Fresh Blood” og udsendes 15. marts 2015. Endnu engang vil de guitardrevne sange blive bakket op af Spacebomb House Band, der undervejs tilføjer både lidt soul- og gospel-feel til sange, hvor der også er plads til blæsere og strygere. Så det lover godt for både det kommende album og den kommende koncert på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Matthew E. White

MØ

Fredag 20:15Green Stage

MØ er dansk musiks største succeshistorie i mange år, og da hun gæstede NorthSide 2014, leverede hun en koncert, der ikke vil blive glemt foreløbig. Kombinationen af høj sol, imponerende energi og materialet fra et usædvanlig stærkt debutalbum gav en uforglemmelig og medrivende koncertoplevelse.

Siden da har hun vundet en European Border Breaker-pris, og i oktober sikrede sangerinden sig intet mindre end syv nomineringer til Danish Music Awards for albummet ”No Mythologies to Follow”.

Albummet er også blevet rost af internationale medier som The Guardian, Pitchfork og ikke mindst BBC, der har været særdeles glade for singlen ”Don’t Wanna Dance”, og sommeren og efteråret har budt på et væld af internationale koncertdatoer for Karen Marie Ørsted.
Successen fortsætter med andre ord ufortrødent, og derfor lægger vi naturligvis gerne den røde løber ud og byder MØ velkommen til endnu en eksplosion af en koncert på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra MØ

Placebo

Placebo

Lørdag 23:15Green Stage

Den androgyne frontmand i Placebo, Brian Molko, gik til angreb på den engelske musikscene midt i 90’erne iført kulsort hår og knaldrød læbestift bevæbnet med sangene ”Teenage Angst” og ”Nancy Boy” og guitarriffs, der skar gennem radiobølgerne, som blev de leveret af en motorsav.

Sangene er fra bandets fantastiske debutalbum, ”Placebo”, der viste en meget hårdere, sexet og artrock-inspireret side af den engelske musikscene, der på det tidspunkt var domineret af Britpoppen. Stilen blev kørt videre med endnu større succes på ”Without You I’m Nothing”, hvorfra ”Pure Morning” og ”Every You Every Me” står som de største hits, og blandt andet konverterede David Bowie til så stor fan, at han medvirkede på en genindspilning af albummets titelnummer, der senere blev udsendt som single.

Successen fortsatte ufortrødent henover det millionsælgende album ”Black Market Music” og de efterfølgende fire udgivelser, der fortsat er båret af Molkos penchant for det teatralske og angstfyldte pakket ind i skarpe melodier og endnu skarpere guitartemaer.

Placebo har altid haft godt fat i det danske publikum, og det bliver uden tvivl en fornøjelse at se dem foran NorthSide-publikummet, når de kommer til landet for at give deres første koncert nogensinde i Aarhus.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Placebo

Rangleklods

Rangleklods

Søndag 22:30P6 BEAT Stage

I mange år var Rangleklods synonym med Esben Andersen, der som solomusiker og producer har udsendt ep’en “Home” og det efterfølgende debutalbum “Beekeeper” samtidig med, at han har haft en særdeles aktiv karriere som et populært livenavn i det meste af Europa.

Men i 2013 blev Rangleklods udvidet til en duo med tilføjelsen af Pernille Smith-Sivertsen, hvilket har tilføjet en helt nyt dimension til musikken og koncerterne, og sammen har de to musikere arbejdet hårdt på en opfølger til debutpladen, der rammer butikkerne i løbet af sommeren. Det frugtbare samarbejde kan blandt andet høres på første single, ”Lost U”, hvor Pernille Smith-Sivertsen har den bærende vokal, der perfekt matcher de minutiøse beatproduktioner på et nummer, som P3 straks tog til sig.

Bandet har fortsat blikket mod udlandet, og da de i marts spillede på den amerikanske branchefestival SXSW fik de både opmærksomhed fra den internationale presse inklusive New York Times og fra arrangørerne af festival, der placerede et billede af dem på forsiden af den officielle webside.

Men heldigvis har Rangleklods fundet tid til at gæste NorthSide denne sommer, hvor de skal sørge for at festen kører på sit højeste helt til lukketid.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Rangleklods

S!vas

S!vas

Lørdag 15:15Green Stage

Sivas Torbati havde tilbragt rigtig mange år med en mikrofon i hånden før udgivelsen af ep’en ”D.A.U.D.A.”, der hurtigt konverterede ham fra et undergrundsnavn til et af de største fænomener på den danske rapscene.

Men inden successen endelig dukkede op havde S!vas indspillede med L.O.C., Jooks og Suspekt samtidig med, at han havde optrådt som en del af B.O.C. sammen med blandt andre Gilli og Kesi. Men det var som solist, at det hele pludselig stak af.

For hvor mange kan egentlig prale med på et år at lande en P3’s Uundgåelige (for ”Det gode liv”), fem DMA-nomineringer, en specialpris fra GAFFA for sin indflydelse på det danske sprog og succes med en sprog-app’en ”Dauda” udover radiohits og pakkede koncerter i hele landet.

Gennembrudssinglen ”D.A.U.D.A.” er ”På banen” med Gasolin’ for post-Spotify generationen, og sammen med ”Det gode liv” og ”Kbhavana” har S!vas på ufattelig kort tid sat sit præg på både dansk musik, og i år får han også lov til at sætte sit præg på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra S!vas

Savages

Savages

Lørdag 17:45Green Stage

Engelske Savages var et særdeles friskt pust på rockscenen, da de i 2013 debuterede med det aggressive album ”Silence Yourself”, der trækker på inspiration fra postpunk-navne som Wire og Siouxsie & the Banshees.

Bandet er ikke decideret politisk, men som det fremgår i både teksterne og det manifest, der er trykt på albumcoveret, så har de noget på hjerte. Det er faktisk kun et af bandets mange manifester, der handler om at holde fokus og nærvær og ikke lade sig distrahere af fyld og overflade.

Dette er også afspejlet i musikken, der er minimalistisk og benhård samtidig med at være både medrivende og hypnotiserende. Frontfigur Jehnny Beth har både imponerende intensitet og nærvær, og veksler undervejs mellem et vokalt angreb og mådehold, der er med til at gøre musikken både overraskende og farlig.

Savages har også en forkærlig for det mere eksperimenterende og optrådte i 2013 på Red Gallery med en dadaistisk koncertoplevelse kaldet Words to the Blind, der blev skabt sammen med det japanske psych-punk band Bo Ningen. Resultat udkom efterfølgende på en ep, der består af et langt nummer.

Bandet er dog heldigvis også begyndt at skrive nyt materiale til et album, der udkommer senere i år, og som vi glæder os til at høre til NorthSide 2015.

 

Anmeldelser

Seneste tweets fra Savages

Scarlet Pleasure

Scarlet Pleasure

Lørdag 16:30P6 BEAT Stage

Nogle gange giver det mening at tage den lang vej for at komme frem til sit mål. Det var i hvert fald en vigtig del af opskriften til succes for Scarlet Pleasure, der efter at have spillet sammen i nogle år tog turen til New York for at blive verdensstjerner.

Gennembruddet udeblev, men lærepengene var alligevel godt givet ud, for da de havde slikket sårene herhjemme i nogle måneder opstod fundamentet til en sang, der senere udviklede sig til hittet ”Windy”.

Sangen blev sidste år udvalgt som P3’s Uundgåelige, og som de efterfølgende hits fra debutalbummet ”Mirage” er inspirationen fra amerikansk pop og soul ganske tydelig. Omkvædene er skarpt skåret og ambitionsniveauet er højt, og det tager de med sig, når de optræder live.

Om en koncert i Aarhus skrev GAFFA, at bandets “bundniveau er så voldsomt højt, der er intet at klage over i fremførelse, attitude eller crowd control”, og det ser vi frem til at opleve, når de skal spille deres første koncert på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Scarlet Pleasure

Seasick Steve

Seasick Steve

Søndag 17:20Blue Stage

Den amerikanske bluesmusiker er et godt stykke inde i 70’erne, men det har på ingen måde sat ham ned i tempo. Hans koncerter er fortsat en hæsblæsende omgang autentisk, humoristisk og dybfølt blues, og der kan ikke være tvivl om, at hans kommende koncert på NorthSide vil blive en af årets højdepunkter.

Seasick Steve blev født Steven Gene Wold i 1941, og fra han begyndte at spille musik som otteårig, til han fik sit gennembrud i 2007 som 66-årig, har han haft den måske mest forunderlige rejse mod succes, man kan forestille sig.

Den amerikanske bluesmusiker har været vagabond og gademusiker, han har spillet med Janis Joplin og Joni Mitchell, og han har ejet et studie uden for Seattle, hvor en tidlig version af Nirvana indspillede demoer. Samme sted arbejdede han som tekniker og producer på en lang række udgivelser blandt andet på albummet ”This Is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About” med Modest Mouse.

Han har desuden boet i både Frankrig og Norge, og det var på en sejltur til Danmark, at han fik tilnavnet Seasick Steve. Det navn valgte han at bruge som kunstnernavn, da han som 63-årig udsendte sit debutalbum ”Cheap” sammen med bandet The Level Devils, der bestod af en norsk trommeslager og en svensk bassist.

To år senere udsendte han ”Dog House Music”, hvor han spiller stort set det hele selv, og han var også alene på scenen, da han nytårsaften optrådte til et show på BBC, hvor Jools Holland var vært. Showet blev en gigantisk succes, og med et var Seasick Steve en kæmpestjerne i England, hvilket betød, at han i 2007 vandt både en MOJO Award for Best Breakthrough Act og endte med at være den kunstner, der spillede på flest engelske festivaler det år.

Året efter udkom ”I Started Out with Nothin and I Still Got Most of It Left”, hvor både Grinderman og KT Tunstall medvirker, og siden da har listen over bedrifter inkluderet koncerter i Royal Albert Hall og koncerter, hvor han har spillet sammen med både Dave Grohl og John Paul Jones. Der var været musikpriser, besøg hos David Letterman og Top Gear, og på hans seneste album, ”Hubcap Music”, dukker Jack White op på et nummer.

Al successen kan dog spores tilbage til Seasick Steves evne som performer, hvor hans rå tilgang til bluesmusik spillet på hjemmebyggede instrumenter er både unik og medrivende. Den 74-årige musiker gæstede sidst Danmark i 2013, hvor GAFFA kvitterede med en seksstjernet anmeldelse for en ”forrygende optræden”, og den bedrift glæder vi os til at se gentaget til NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Seasick Steve

Spids Nøgenhat

Spids Nøgenhat

Fredag 01:00P6 BEAT Stage

Historien om Spids Nøgenhat går tilbage til slutningen af 90’erne, hvor tre venner mødtes for at spille coverversioner af gamle Røde Mor og Skousen & Ingemann-sange. Bandet blev dog sat lidt på pause efter udgivelsen af albummet “En mærkelig kop te” i 2001, der ikke ligefrem blev revet af hylderne.

I de følgende år fokuserede frontmand Uffe ‘Guf’ Lorentzen (aka Lorenzo Woodrose) i stedet på bandet Baby Woodrose, og det var først i 2008, at der igen kom gang i Spids Nøgenhat.

Her blev trioen udvidet til en sekstet, og i den konstellation spillede de to koncerter i 2008, en enkelt koncert i 2010 og hele fire koncerter i 2011. Da bandets koncerter er få og indhyller alle vægge samt loftet i lys, billeder og animationer skabes der en helhedsoplevelse, der gør dem til et eftertragtet livenavn.

Interessen blev bestemt ikke mindre, da de i 2013 udsendte ”Kommer med fred”, der indeholder singlen ”Lolland Falster”. Albummet blev belønnet med en Danish Music Award for Årets Danske Rockudgivelse, og derudover fik de også prisen som Årets Danske Live Navn.

Spids Nøgenhat spiller successen til trods fortsat kun ganske få koncerter om året, så det bliver en sjælden fornøjelse at opleve dem på NorthSide 2015.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Spids Nøgenhat

St. Paul & the Broken Bones

St. Paul & the Broken Bones

Søndag 13:10P6 BEAT Stage

Det syv mand store soul band, St. Paul & the Broken Bones, kommer fra Birmingham, Alabama, så da de skulle indspille deres debutplade var det helt naturligt at tage turen op til det sagnomspundne i Fame Studios i Muscle Shoals.

Her har navne som Aretha Franklin, Otis Redding og Wilson Pickett nemlig indspillet nogle af deres klassiske plader, og ånden fra dengang er tydelig på materialet på ”Half the City” fra februar 2014. Den klassiske soul-lyd er dog blevet opdateret noget i samarbejde med producer Ben Tanner, der til daglig spiller med bandet Alabama Shakes.

Der kom yderligere opmærksomhed omkring St. Paul & the Broken Bones, da de i marts 2014 spillede på SXSW i Texas, hvor Rolling Stone Magazine fremhævede deres koncert som en af festivalens højdepunkter. Bandets energi og navnlig frontmand Paul Janeways evne til at kanalisere James Brown og Otis Redding blev rost, så er man til old school soul med et moderne tvist, så er St. Paul & the Broken Bones et band, man skal opleve.

Seneste tweets fra St. Paul & the Broken Bones

The Black Keys

The Black Keys

Søndag 22:30Blue Stage

The Black Keys blev dannet i 2001 og udsendte fire album i relativ anonymitet, indtil de i 2008 hyrede Danger Mouse til at producere ”Attack & Release”. Indtil da havde duoen primært indspillet musikken i trommeslager Patrick Carneys kælder, og før ”Magic Potion” fra 2006 havde deres udgivelser også indeholdt en del covernumre.

Men med ”Attack & Release” var første skridt i en ny retning taget, og det har siden har konverteret duoen til et af verdens største rockbands med kassevis af Grammy-priser og Platin-plader.

”Brothers” fra 2010 fik en platinplade i USA ikke mindst på grund af singlen ”Tighten Up”, der gik nummer et på både Billboards Rock og Alternative lister. Successen er fortsat med ”El Camino” og senest ”Turn Blue”, der er fjerde album med Danger Mouse bag knapperne. Albummet blev af anmeldere rost for at vise en udvikling, hvor duoen ikke har været bange for at tilføje elementer af både sjæl og soul til musikken.

Der har længe været en ambition om at få The Black Keys til Ådalen og er samtidig det mest ønskede navn hos gæsterne til NorthSide 2015. Så det er med stor stolthed, at vi nu kan annoncere, at bandets første danske festivalkoncert vil blive spillet til sommer på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra The Black Keys

The Jesus and Mary Chain

The Jesus and Mary Chain

Lørdag 21:45Blue Stage

Til november er det 30 år siden skotske The Jesus and Mary Chain udsendte mesterværket ”Psychocandy”, og det fejres med en turné, hvor bandet spiller klassikeren i sin helhed.

Det var frontmand i Primal Scream, Bobby Gillespie, der i 1984 opdagede The Jesus and Mary Chain og gav deres demo videre til Alan McGee fra Creation Records. McGee udsendte bandets første single og er stadig manager for bandet, men det blev selskabet Blanco Y Negro, der sikrede sig retten til at udgive bandets debutplade.

På dette tidspunkt havde brødrene Jim og William Reid (guitar/vokal) samt bassisten Douglas Hart overtalt Gillespie til at blive trommeslager i bandet, og på kun seks uger havde de indspillet 14 sange, der sammenlagt nu står som en af de bedste debutplader nogensinde.

Bandets evne til at drukne smukke popsange i en væg af støj var banebrydende i 1985 og havde fundamental betydning for den efterfølgende shoegazer-scene og bands som My Bloody Valentine, Ride, Slowdive og senere bands som Black Rebel Motorcycle Club og The Raveonettes.

Bandet udsendte yderligere fem plader inden opløsningen i 1999, men da det er svært at holde gode mænd nede, fandt Reid-brødrene sammen igen i 2007 sammen med nogle nye musikere. Siden da har de turneret med jævne mellemrum, og når de denne sommer vender tilbage til Danmark for at give koncert, er det første gang siden 1998.

Selvom ”Psychocandy” har haft klassikerstatus nærmest siden udgivelsesdatoen, så ramte den i 2003 alligevel pludselig en helt ny generation gennem filmen ”Lost in Translation”, der afsluttes til tonerne af albummets åbningsnummer, ”Just Like Honey”.

Siden da har interessen for bandet og særligt deres debutalbum været større end nogensinde, og det er derfor helt fantastisk at kunne præsentere The Jesus and Mary Chain og deres hovedværk på NorthSide.

Anmeldelser

Seneste tweets fra The Jesus and Mary Chain

The Minds of 99

The Minds of 99

Lørdag 16:30Blue Stage

De seks venner i The Minds of 99 vandt i 2013 Karrierekanonen, og siden da er deres karriere stukket af med raketfart. Første store skridt var naturligvis singlen ”Det er Knud som er død”, der blev udråbt til P3’s Uundgåelige i februar 2014.

Men allerede inden da de i november 2013 spillet til en støttefest for Verdens Skove arrangeret af NorthSide, og efter at have leveret et fantastisk show var det helt naturligt, at de blev booket til NorthSide 2014.

Koncerten var bandets første på en festival af den størrelse, og spilleglæden og entusiasmen var så tydelig, at den blev nævnt i alle anmeldelser af koncerten. Den kan også ses ganske tydeligt i videoen til ”Rav”, der blev udsendt efter deres besøg på NorthSide.

Siden da har debutpladen rodfæstet sig hos de danske musikelskere, og bandet har indtaget en position som et af de mest interessante rocknavne på scenen lige nu. Derfor er det helt på sin plads ikke bare at invitere dem tilbage til NorthSide, men i år at give dem plads på en af de store scener.

The Parov Stelar Band

The Parov Stelar Band

Lørdag 20:15Green Stage

Den østrigske producer og musiker Parov Stelar har i mere end ti år været blandt de førende navne på electroswing-scenen, og navnlig på Youtube er sange som ”Catgroove” og ”All Night” blevet sensationer.

Den energiske og opdaterede elektroniske version af den klassiske swing-musik er nemlig den helt perfekte dansemusik, så da en canadier der kalder sig TakeSomeCrime lagde en video online, hvor han dansede i sin kælder til ”Catgroove” iført bowlerhat, blev den hurtigt et fænomen, der til dato er set mere end 20 millioner gange.

Samme reaktion ser man til koncerterne med The Parov Stelar Band, hvor produceren har allieret sig med et fuldt band med blæsere, der har konverteret græsmarker til dansegulve over hele Europa inklusive festivaler som Glastonbury, Exit og Pukkelpop.

Parov Stelar har desuden remixet tracks for Lady Gaga og Lana Del Ray, og på hans seneste album, ”The Art of Sampling”, er der både samplet Marvin Gaye, og så dukker Lukas Graham såmænd også op sangen ”She Ain’t Got No Money”.

Vi forventer, at The Parov Stelar Band kommer til at levere en fest, og vi glæder os til at se NorthSide-gæsterne springe i danseskoene og være med.

Seneste tweets fra The Parov Stelar Band

Ulige Numre

Ulige Numre

Søndag 14:00Green Stage

En hyldest til København sikrede i 2011 først bandet Ulige Numre et gennembrud og derefter både en Steppeulv og prisen som P3 Talentet. Nummeret er taget fra ep’en ”Ulige Numre”, der i august 2013 blev fulgt op af debutalbummet ”Nu til dags”.

I mellemtiden havde Ulige Numre gjort sig på landevejen og opbygget en fanskare, der samtidig havde opbygget store forventninger til bandets første fuldlængde udgivelse.

Men hverken de eller anmelderne blev skuffede, da albummet endelig landede i butikkerne, og P3 kastede sig da også hurtigt over både ”Dansk Vejr” og ”Blå”, der begge er blevet spillet særdeles meget på kanalen.

Siden da har Carl Emil Petersen indkasseret et arbejdsstipendie fra Statens Kunstfond, og DR har produceret dokumentarfilmen ”Nyt blod” om bandet. Men heldigvis er der også blevet tid til at skrive ny musik, og resultatet er albummet ”Grand Prix”.

Første single fra pladen hedder ”Halvnøgen” og har været P3’s Uundgåelige, og dermed fortsætter successen ufortrødent for kvartetten, der i år kan opleves på NorthSide for første gang.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Ulige Numre

Underworld

Underworld

Lørdag 01:00Blue Stage

Den første version af Underworld kan spores tilbage til midten af 80’erne, men det var med ”dubnobasswithmyheadman” fra 1994, at man først for alvor mødte den version af de elektroniske superstjerner, vi kender i dag.

Albummet står i dag som en klassiker i techno-genren, og det var derfor helt naturligt, at folkene bag filmen ”Trainspotting” valgte åbningsnummeret, ”Dark & Long”, til en scene i filmen. Det var dog det nye nummer til soundtracket, ”Born Slippy . NUXX”, der gav dem det store verdensgennembrud og var med til at gøre genudgivelsen af ”Second Toughest in the Infants” til et kæmpehit.

Successen blev fulgt op af en enorm efterspørgsel efter gruppen som et livenavn, og op gennem 90’erne spillede Underworld en lang række fremragende og visuelt banebrydende koncerter, der blandt andet kan opleves i koncertfilmen ”Everything, Everything” fra 2000.

I de efterfølgende år har Underworld udover at udgive plader og turnere lavet et væld af remix og andre projekter inklusive et soundtrack til teaterstykket ”Frankenstein” lavet af Trainspotting-instruktøren Danny Boyle.

Selvsamme Boyle hyrede også Underworld til at stå for musikken, da London i 2012 var vært for De Olympiske Lege. Bandet stod for at sammensætte soundtracket til showet, der efterfølgende blev udgivet med titlen ”Isles of Wonder”. Soundtracket indeholdt en hel del musik af Underworld selv, og det vandt helt fortjent en Q Award for Innovation in Sound.

Den banebrydende elektroniske duo er ophavsmænd til en stribe innovative og fængende hits, og visuelt er de i særklasse. Så det er fantastisk at kunne præsentere dem som dette års sidste navn på Blue Stage lørdag aften.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Underworld

Wolf Alice

Wolf Alice

Lørdag 19:00P6 BEAT Stage

2014 var et begivenhedsrigt år for britiske Wolf Alice. Bandet begyndte at trække fuldt publikum på festivalscenerne, og i flere europæiske lande gik snakken om kvartetten, der er blevet kaldt ”et kærlighedsbarn undfanget af folk og grunge”. Andre har sammenlignet bandets til tider minimalistiske produktioner med The xx.

Wolf Alice blev dannet i den nordlige del af London i 2010 og udsendte i 2013 to singler samt EP’en Blush. I foråret 2014 udkom den roste EP Creature Songs, der fik fanbasen til at vokse betragteligt.

Wolf Alice har siden i sommer ladet sig bure frivilligt inde i det studie, hvor bandet arbejder på sit debutalbum. Wolf Alice var support for Alt-J – som vi også skal se på NS15 – i Tap 1 tidligere i år. Koncerten på NorthSide er bandets første på dansk grund i eget navn.

Seneste tweets fra Wolf Alice

Wu-Tang Clan

Wu-Tang Clan

Fredag 23:15Green Stage

De er blevet kaldt den vigtigste hiphop-gruppe nogensinde, og få grupper består af så mange medlemmer med succesfulde solokarrierer som Wu-Tang Clan fra Staten Island, New York. The W har inspireret alle fra Barack Obama og Jon Stewart til Kanye West og Eminem, og det er intet mindre end fantastisk at kunne placere dem blandt hovednavnene til NorthSide 2015.

Wu-Tang Clan udspringer af gruppen All in Together Now, der bestod af RZA, GZA og nu afdøde Ol’ Dirty Bastard. De tilføjede yderligere seks medlemmer til gruppen i begyndelsen af 90’erne, og inspireret af filmen ”Shaolin and Wu Tang” skiftede de navn og debuterede i 1993 med singlen ”Protect Ya Neck”.

Singlen dukkede også op på debutpladen ”Enter the Wu-Tang (36 Chambers)”, der ikke bare betragtes som et hiphop-mesterværk, men også som albummet der bragte fokus tilbage på East Coast-hiphop efter nogle år domineret af NWA og Ice-T og de efterfølgende plader fra Dr. Dre, Ice Cube og Snoop Dogg.

De ni medlemmer begyndte hurtigt at kaste sig over sideprojekter, og Method Man dukkede første gang op på ”The What” fra Notorious B.I.G.’s debutalbum, måneden inden han hittede med sin egen debutsingle ”Bring the Pain”.

GZA var eneste medlem, der allerede havde et album ude, inden han kom med i Wu-Tang Clan, men successen blev ikke overraskende markant større, da han udsendte ”Liquid Swords” og ”Beneath the Surface” produceret af RZA og med masser af Clan-medlemmer som gæstestjerner.

Også Ol’ Dirty Bastard (aka O.D.B. aka Big Baby Jesus plus en del andre fantastiske navne) var hurtigt ude med en soloplade, og den kontroversielle rapper gæstede i de følgende år på et hav af tracks inklusive en version af ”Fantasy” med Mariah Carey ind imellem arrestationer og indlæggelser på afvænningsklinikker, inden han døde af en overdosis i 2004.

Rapperens dødsfald betød, at gruppen røg lidt i baggrunden, men i 2007 vendte alle de originale medlemmer tilbage sammen med Cappadonna, der blev officielt medlem i 2000. Resultatet var ”8 Diagrams”, og samme hold udsendte 1. december 2014 albummet ”A Better Tomorrow”, der viser RZA, Raekwon, Method Man, GZA, Inspectah Deck, U-God, Masta Killa, Cappadonna og Ghostface Killah i absolut topform. Albummet indskriver sig uden problemer i rækken af klassikere sammen med ”Enter the Wu-Tang (36 Chambers)”, ”Wu-Tang Forever” og ”The W”, og der er nu endnu mere ammunition i kammeret hos verdens vildeste hiphop-gruppe.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Wu-Tang Clan

Years & Years

Years & Years

Søndag 19:40P6 BEAT Stage

Den engelske trio udsendte sin første single i 2012, men det var først to år senere med singlen ”Desire” folk for alvor fik øjnene op for Olly Alexander, Mikey Goldsworthy og Emre Turkmen, der sammen udgør Years & Years.

Frontmand Olly Alexander var ikke ligefrem ukendt med succes, da trioen fik sit gennembrud. Han havde nemlig inden da allerede medvirket i film som ”Enter the Void” og den Oscar-nominerede ”Bright Star”. Han kører fortsat skuespillerkarrieren ved siden af musikken, og senest har man kunnet se ham i serien ”Skins” samt filmen ”God Help the Girl”, der er skrevet og instrueret af Stuart Murdoch fra Belle & Sebastian.

Successen med singlen ”Desire” sikrede Years & Years en nominering i BBC’s årlige Sound of… konkurrence, hvor de var en del af et felt sammen med blandt andre Wolf Alice, James Bay og Kwabs. Men i sidste ende blev Years & Years vinder af Sound of 2015, og forventningerne er nu om muligt endnu højere til bandet.

Også herhjemme har bandet oplevet succes siden GAFFA satte dem på deres årlige ”De bliver store” liste, og P3 efterfølgende gjorde ”Desire” til deres uundgåelige track i november 2014.

Trioen spiller i år på NorthSide deres første danske festivalkoncert, og deres medrivende blanding af elektronisk pop og 90er r&b bliver garanteret en fest på sommerens festival.

Anmeldelser

Seneste tweets fra Years & Years